Pääkirjoitus

Rohkeutta myyntiin

”Rakennusalan helmasynti on liika

paikallisuus.”

Suomalaiset ovat näppäriä keksimään ja innovoimaan tuotteita. Palvelun tuottaminen on jo vaikeampaa. Kaikkein vaikeinta meille suomalaisille on myynti. On suorastaan varsinainen ihme, että Suomessa on kyetty tuottamaan maailman myydyin kulutustuote. Nokian puhelimet hallitsivat parhaimmillaan yli 30 prosenttia maailman markkinoista – huikeaa!

Rakennusalalla on ollut ilo havaita, että nyt tuodaan uusia innovaatioita markkinoille vauhdilla. Enkä tarkoita pelkästään teknologiaa vaan rohkeasti uutta ajattelua, jossa mietitään asiakasta. Viimeisen päälle ajateltua ja käsikirjoitettua palvelua.

Yksi loistavimmista esimerkeistä on Fira Oy:n putkiremontti kahdessa viikossa. Yhtiön ympärillä on ollut positiivinen vire ja häly jo jonkin aikaa. Hype näkyy tuloksessakin, liikevaihto on kasvanut kahdessa vuodessa 98 miljoonasta 170 miljoonaan.

Suomen Pankin ennusteen mukaan BKT kasvaisi seuraavina kahtena vuotena runsaan prosentin vuodessa. Ei paljon, mutta kasvua kuitenkin. Haasteena kasvussamme on liika sisämarkkinavetoisuus, kansainväliset menestystarinat uupuvat.

Rakennusala on yksi keskeisimmistä kasvun vetureista, mutta teollisuustuotanto polkee paikallaan. Myös rakennusalan helmasynti on liika paikallisuus, ison veden toiselle puolelle ei juuri uskalleta lähteä. Venäjältäkin on aika lailla palattu turvallisimmille vesille koto-Suomeen.

Olen useasti pohtinut meidän suomalaisten asennetta myyntiin ja hyvään asiakaspalveluun. Ei myynnissä mitään pahaa ole, ainakaan minun mielestäni. Myynti on yrityksen tärkein toiminto. Silti se on Suomen aliarvostetuin pesti. Myynti koetaan väkisin tuputtamiseksi, vaikka sen pitäisi olla asiakkaan ongelmien ratkaisua.

Esimerkiksi sovellusalalla palvelut eivät ole koskaan valmiita. Turhaan hyvän innovaation keksineet insinöörit Suomessa odottavat tuotteen lopullista valmistumista. Ei tänä päivänä mikään enää valmistu viimeistä piirtoa myöden, jos valmistuu, sille ei ole valmistuessaan enää markkinoita.

Meidän rakentajien pitää myydä rohkeammin. Rakentajat voisivat ottaa mallia vaikka SLUSH-tapahtuman yrittäjistä. Messukeskukseen marraskuussa 2016 pakkautuneet entreprenöörit tähtäsivät kaikki kansainvälisille markkinoille. Unelma oli asetettu alun pitäen korkealle.

Isoille unelmille on helppo nauraa. Arvostelijoita ja kateellisia Suomessa riittää, mutta tekijöitä vähemmän. Fira näyttää tietä kaikille rakentajille, jotka haaveilevat kansainvälisestä kaupankäynnistä.

Yhtiö etsii jatkossa innovatiivista kansainvälistä sijoittajaa. ”Näen tilaisuuden, että voisimme Suomessa globaalisti tehdä building movementin”, toimitusjohtaja Jussi Aho unelmoi tammikuun 2017 Talouselämässä.

Hieno stoori – siskot ja veljet, unelmat rohkeasti ylös ja korkealle!

Loistavan aurinkoista ja unelmatäytteistä kevättä kaikille lukijoille.

Jari Kostiainen