100 vuotta sitten 

Rakennustaito 16 –17 ja 22/1918

Suur-Helsingin keskustaa

uvan mukaan tulee Töölönlahti kokonaan täytettäväksi ja rautatieasema siirrettäväksi Fredriksbergiin. Nykyisestä asemarakennuksesta tulisi posti- y.m. talo, mahdollisesti vielä maanalaisen rautatieliikenteen keskus. Kuningasaveny, katu, jonka leveys olisi 90 cm ja pituus 3 km, kulkisi pitkin nykyisen rautatielinjan suuntaa, etelästä pohjoiseen. Aveny alkaisi nykyisen n.k. Turunkasarmin jätteiden paikalta, johon rakennettaisiin kaupungintalo, edustalle raatihuoneentori. Avenyyn on suunniteltu rakennettavaksi m.m. erityinen automobiilitie, jota myöten voidaan katu päästä päähän ajaa autolla 3 minuutissa.

Huhu kertoo, että eräs suurliikemiehemme on jo tarjoutunut ostamaan Kuningasavenyn varrelle tulevat tontit 250,000,000 mk:n hinnasta!


 

Keskuskatu. Aleksanterin- ja P. Esplanadinkatujen välille Helsingissä puhkaistavan uuden kadun ja sen varrelle tulevien liikerakennuksien kallionporaustöihin on jälleen ryhdytty. Työt suorittaa urakalla Turun Insinööritoimisto Oy.





Suomalainen keksintö rakennusteollisuuden alalla.

Maalaisemme, insinööri Hugo Grönroos on Köpenhaminassa hakenut patenttia keksimälleen uudelle rakennuskivelle. Tämä tehdään sementistä ja sorasta seuraavan suuruiseksi: korkeus 18 cm, pituus 31 cm ja leveys 30 cm. Kiven läpäisevät sekä kohti- että vaaka­suorat aukot, joiden kautta aikaansaadaan tehokas ilmanvaihto näistä kivistä rakennetuissa seinissä.

Rakennettaessa ladotaan näitä kiviä päällekkäin metrin korkeudelle, jonka jälkeen keskimmäiseen vaakasuoraan kanavaan valetaan sementtiä ja ladotaan uusi kerros kiviä. Keksintö säästää työtä ja ainesta, sillä laastia ei käytetä sitomaan kiviä toisiinsa, ainoastaan ulkosaumat muurataan kiinni.

Uuden keksinnön nimi on H–G-kivi. Keksijän tarkoitus lienee hankkia keksinnölleen patentti myöskin kotimaassaan.