haastava

rakenne

Valmiina kolmannen kerroksen alakatto näyttää imeytyvän valoaukkoihin.
Valmiina kolmannen kerroksen alakatto näyttää imeytyvän valoaukkoihin.

Muodot ja akustiikka

Keskustakirjasto Oodin kolmannen kerroksen, kirjastotaivaan, kauniisti aaltoileva katto on valkoinen ja saumaton; se ikään kuin imeytyy ylös valoaukkoihin. Samalla kun katto on visuaalisesti näyttävä, sen rakenne huolehtii tilan akustisesta vaimennuksesta.

teksti sirkka saarinen

kuvat sirkka saarinen ja olli urpela

Helsingin uuden Keskustakirjasto Oodin avajaiset ovat joulukuussa. Paraatipaikalla Helsingin keskustassa sijaitsevaa työmaata on seurattu tarkasti, myös Rakennustaito-lehdessä. Numerossa 5/2017 kerrottiin erityisesti Oodin vaativista teräs-, lasi- ja puurakenteista sekä niiden toteuttamisesta. Kesällä toimittajat pääsivät seuraamaan vaikuttavan alakattomaailman rakentumista.

Oodin muotoiltu Rockfonn-alakattomaailma on pinta-alaltaan lähes 5 000 neliötä. Sitä esittelivät projektinjohtourakoitsijan vastaava mestari Tero Seppänen YIT Rakennus Oy:stä, alakattojen tuoteosaurakoitsija Sisärakennustekniikka SRT Oy:n toimitusjohtaja Niko Oinonen sekä Rockfon Mono Acoustic -sisäkattoratkaisun toimittaneen Rockfon Oy:n myyntijohtaja Heikki Partti ja avainasiakaspäällikkö Markus Salin.

Yhtenäinen kivikatto

Oodin kolmannen kerroksen kattoikkunat muodostavat valoaukkojen kentän. Alun perin kahdeksankulmaisilta näyttäneet kattoikkunat ovat muuntuneet pyöreiksi valoaukoiksi. Aaltoilun myötä katto ja valoaukot ovat kerroksen eri kohdissa eri korkeuksilla.

Katon valoaukot on rakennettu metallisiin pystyrankoihin. Rankaan kiinnitetään ensin akustinen kivivilla, joka on varta vasten Oodiin kehitetty M1-luokiteltu tuote. Sen päälle ruiskutetaan Rockfon Mono -pinnoite, joka on akustinen ääntä absorboiva ruiskupinnoite. Katto saa lopullisen ulkonäkönsä pohjatöiden päälle tehtävästä tasaisesta ruiskupinnoituksesta. Menetelmän ansiosta alakatto näyttää yhtenäiseltä kivikatolta.

”40 milliä paksu kivivillalevy, tasoite ja pinnoite”, Salin esittelee.

”Rakenne muodostaa alakattoon ja seiniin sopivan, saumattoman yhtenäisen pinnan, joka antaa tilaan hyvän akustiikan ja hyvät palontorjuntaominaisuudet. Lisäksi valkoinen pinta heijastaa ja hajottaa valoa tehokkaasti mutta tasaisesti ja vähentää näin keinovalon tarvetta.”

Alakatto tuoteosakauppana

Seppänen puolestaan korostaa alakatto­maailman teknistä tehtävää, akustista vaimennusta. Se nousi myös ratkaisevaksi, kun vertailtiin erilaisia toteutusvaihtoehtoja.

Kolmannen kerroksen muut pinnat, tammiparkettilattia ja lasiseinät, ovat kovia. Akustinen vaimennus saadaan alakaton pinnasta, jolloin Arkkitehtitoimisto ALA:n luoma visuaalinen ilme toteutuu. Rakennesuunnittelijana Oodissa on Ramboll Oy.

”Vajaat parikymmentä kaveria, kaikki huippuammattilaisia”, kehaisee Oinonen asennusporukkaansa. Suunnittelun ja asennuksen vaativuudesta antaa hyvän kuvan se, että kattomaailmassa on yli 17 000 mittapistettä, jokainen 40 sentin välein oleva viiva on mitoitettuna.

Myös ruiskutusvaihe vaatii ammattitaitoa: pintaa ei saa ruiskuttaa tukkoon, vaan huokosten on jäätävä auki. Jos ne tukkeutuvat, katto ei enää akustoi, sillä kivivilla ei pääse absorboimaan ääntä.

”Meille tämä on noin vuoden projekti, jossa suunnittelu kesti neljä–viisi kuukautta. Lähtökohtana oli arkkitehdin luoma muotomaailma, jonka pohjalta suomalainen ja saksalainen suunnittelija tekivät ­toteutussuunnitelmat. Meille Oodin alakatot ovat siis tuoteosakauppa, jonka rakenteellisesta suunnittelusta huolehdimme”, Oinonen kertoo. ”Saksasta löytyi tehdas, joka pystyi toteuttamaan kaikki runkorakenteet, Rockfonnilta puolestaan hyvä tuote pintarakenteeseen. Omasta mielestäni tämä on nyt markkinoilla olevista akustiikka­ruiskutuskatoista paras.”

Big Room -menettelyllä parhaat ratkaisut

”Vaativa kohde kaikilta osin”, myös ­Seppänen tiivistää. ”Hyvin vähän on kuitenkaan jouduttu tekemään kompromisseja arkkitehdin kilpailuvaiheen tavoitteista.”

Hän nostaa hyvän yhteistyön tulosten yhdeksi kulmakiveksi koko hankkeessa. Alakattojen osalta keskeinen on myös käytössä oleva Big Room ­-menettely. Siinä saman pöydän ääressä pystytään muutaman tunnin työskentelyllä löytämään yhteiset parhaat ratkaisut.

Oodin projektinjohtourakoitsija YIT Rakennus Oy:n vastaava mestari Tero Seppänen (vas.) ja toimitusjohtaja Niko Oinonen alakatot tuoteosakauppana urakoivasta Sisärakennustekniikka SRT Oy:stä korostavat yhdessä tekemisen tärkeyttä. Vaativassa kohteessa joudutaan tekemään monia lopullisia ratkaisuja paikan päällä.

1. Saksassa valmistetun metallirangan päälle asennetaan ensin 40 milliä paksu akustinen kivivilla.
1. Saksassa valmistetun metallirangan päälle asennetaan ensin 40 milliä paksu akustinen kivivilla.
2. Sen päälle ruiskutetaan Rockfon Mono -pinnoite, joka absorboi ääntä ja on lisäksi energiatehokas. Katto saa lopullisen ulkonäkönsä pohjatöiden päälle tehtävästä tasaisesta ruiskupinnoituksesta.
2. Sen päälle ruiskutetaan Rockfon Mono -pinnoite, joka absorboi ääntä ja on lisäksi energiatehokas. Katto saa lopullisen ulkonäkönsä pohjatöiden päälle tehtävästä tasaisesta ruiskupinnoituksesta.