vieras
KYNÄ
Suomalaisen kulttuuriperinnön helmi on vaarassa
lasse norres
”Malmin syvä
ja vetelä savikko
on ala-arvoista
rakennusmaata.”
Kun Syyrian taisteluissa on tuhoutunut tuhansia vuosia vanhaa historiallista kulttuuriperintöä, rakennuksia ja muistomerkkejä, sitä surkutellaan urakalla niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Syystäkin!
Mutta kun Suomen valtion omistama osakeyhtiö Finavia Oyj päätti lopettaa historiallisen Malmin lentoaseman ylläpidon vuoden 2016 loppuun mennessä ja Helsingin kaupunginvaltuusto purkaa kentän ja rakentaa sen tilalle 25 000 asukkaan kaupunginosa, surkuttelu on jäänyt valitettavan vähälle.
Malmin 80-vuotiasta lentoasemaa Helsingissä ei tietenkään voi verrata esimerkiksi Syyrian pääkaupungin Damaskoksen 5 000 vuotta basaarikaupunginosaan, mutta kulttuurihistoriallisesta tärkeästä kohteesta Malmin lentoasemankin kohdalla Suomen mittakaavassa puhutaan.
Malmin lentoasema valittiin yhdeksi Euroopan seitsemästä uhanalaisimmasta kulttuuriperintökohteesta maaliskuussa 2016. Valinnan tekivät Euroopan johtava kulttuuriperintöorganisaatio Europa Nostra ja Euroopan investointipankin instituutti (EIBI).
”Nämä Euroopan kulttuuriperinnön helmet ovat vakavassa vaarassa, jotkut resurssien tai asiantuntemuksen puutteessa, toiset laiminlyönnin tai piittaamattoman suunnittelun vuoksi”, lehdistötiedotteessa todetaan.
”Niin kauan kuin Malmin lentoaseman tulevaisuus on ollut esillä, olemme aina yrittäneet ajaa ratkaisua, jolla Malmin kenttä säilyy. Ja nimenomaan toiminnassa lentokenttänä”, sanoo Museoviraston kulttuuriympäristön suojelun osaston osastonjohtaja Mikko Härö.
Härön mukaan Museovirastolle ei riitä, että ainoastaan terminaalirakennus säilyy, vaikka se on arvioitu kansainvälisestikin merkittäväksi funktionalismin edustajaksi. Viraston mukaan kentällä pitää olla jatkossakin lentotoimintaa. (Iltalehti 24.11.2015)
Iltalehti haastatteli arvostettua geologi-tutkijaa suunnitelmista rakentaa Malmin kenttä asuinalueeksi ja sai vastaukseksi tylyn arvion: ”Aivan järjetöntä!”
Kaupunginvaltuustossa tehtiin äänin 55–29 päätös lentoaseman toiminnan lopettamisesta. Päätöstä perusteltiin ensisijaisesti vetoamalla kaupungin asuntopulaan. Tosiasiassa Malmin syvä ja vetelä savikko on ala-arvoista rakennusmaata. Rakennukset joudutaan paaluttamaan jopa 25 metrin syvyyteen. Lisäksi pitäisi paaluttaa tiet, pihat, vesi- ja viemärilinjat, kulkuväylät ja parkkipaikat.
Totuuden nimessä Helsingin rajojen sisäpuolella, lähikunnista puhumattakaan, on asuntorakentamiseen paremmin soveltuvaa maapohjaa vapaana enemmän kuin lääkäri määrää. Tilaa riittää!
Yhdysvalloissa ilmailuviranomaiset ovat varoittaneet hävittämästä kaupunkien kupeessa sijaitsevia pieniä lentokenttiä. Meneillään oleva liikelentokaluston vallankumous nostaa ne lähitulevaisuudessa merkittäviksi seudullisiksi kilpailuvalteiksi. Parin vuosikymmenen päästä jokainen kiitotie pääkaupunkiseudulla on korvaamaton.
Onneksi Malmin lentoaseman ystävät ry jatkaa sinnikästä työtään estääkseen lentoaseman tuhoamisen ja kumotakseen jo tehdyt järjettömät päätökset! ■
Lasse Norres on viihteen monitoimimies, toimittaja ja Vantaan kaupunginvaltuuston kokoomuslainen jäsen.